Kinderen groeien op in een dikmakende omgeving

kindermarketing

K3 op pakjes chips, koekjes in de vorm van een minion en Frozen ijsjes. Kinderen, en dus indirect ook de ouders, worden volop verleid tot het maken van de ongezonde keuze. En het werkt! De voedingsmiddelenindustrie verdient bakken met geld aan deze zogenaamde kindermarketing. Maar hier gaat verandering in komen volgens staatssecretaris Martin van Rijn.

 

In de loop van volgend jaar verdwijnen film- en stripfiguren zoals de minions van verpakkingen van ongezond voedsel. De levensmiddelenbranche gaat de marketing hiervoor aanscherpen heeft staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) laten weten aan de Tweede Kamer. Goed nieuws zou je in eerste instantie denken. Maar gaat er daadwerkelijk iets veranderen of is dit een loze belofte?

Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding heeft gereageerd op het nieuws van de staatssecretaris. De Alliantie wil kinderen beschermen tegen marketing van voedingsmiddelen die geen positief effect hebben op de gezondheid. Ieder kind heeft het recht op te groeien in een gezonde omgeving is hun standpunt.

De voedingsindustrie/FNLI neemt met hun voornemen nog niet haar volledige maatschappelijke verantwoordelijkheid geeft de Alliantie aan. Idolen worden verbannen van producten die gericht zijn op kinderen tot zeven jaar. Maar op producten voor kinderen tussen de 7 en 13 jaar blijven kinderidolen toegestaan als die producten voldoen aan de slappe voedingscriteria die de levensmiddelenindustrie zelf heeft opgesteld. Zo blijft het nog steeds mogelijk om kinderen te verleiden met kinderidolen op de verpakking van ongezonde voedingsmiddelen zoals frisdrank, chips, koekjes en ijs. De Alliantie vindt dit onacceptabel.

‘Op producten voor kinderen tussen de 7 en 13 jaar blijven kinderidolen toegestaan als die producten voldoen aan de slappe voedingscriteria die de levensmiddelenindustrie zelf heeft opgesteld’

Artsen willen wettelijk maatregelen

De Alliantie staat daar niet alleen in. Ook de artsenorganisatie KNMG geeft aan dat er iets moet veranderen. Kinderen groeien op in een dikmakende omgeving, zegt de KNMG. In Nederland heeft één op de zeven kinderen onder de 13 jaar overgewicht. Marketing gericht op kinderen draagt hieraan bij. De Nederlandse Reclame Code is een vorm van zelfregulering die ten aanzien van kinderen te vrijblijvend is. ‘Wettelijke maatregelen zijn noodzakelijk’, zegt de KNMG.

 

Vraag is dus of het nieuws van de staatssecretaris daadwerkelijk verandering teweeg zal brengen. De regels opgenomen in de Nederlandse Reclame Code bestaan namelijk al langer. Tot op heden lappen tientallen bedrijven deze regels aan hun laars. Waarom gaan ze nu wel veranderen? Weegt de gezondheid van de kinderen nu wel op tegen het verdienen van bakken met geld? We zullen het zien…

Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.